Your Cart

Kiina: Aurinkoinen katuevankelista lavastusyrityksen kohteena

Chen Wensheng evankelioimassa kadulla. Kuva: ChinaAid

Lukuisia kertoja pidätettynä ollut, aina aurinkoisesti hymyilevä innokas katuevankelista Chen Wensheng kertoo, että viranomaiset ovat yrittäneet huijaamalla ja pelottelemalla saada kristittyjä syyttämään häntä. Valitettavasti jotkut ovatkin syyttäneet Cheniä kristittyjen pettämisestä.

Chen oli narkomaani yli kymmenen vuotta, kunnes hän jälleen kerran vankilassa ollessaan löysi Kristuksen ja vapautui huumeista.

Uskoon tultuaan Chen tunsi vahvasti kutsun kertoa evankeliumia muille. Siitä lähtien hän on rohkeasti ja avoimesti evankelioinut kaduilla eri puolilla Kiinaa. Aina evankelioidessaan hänellä on mukanaan suuri risti, jossa muun muassa lukee ”Ylistäkää Vapahtajaa”.

Kaksi vuotta sitten turvallisuusviranomaiset pidättivät hänet jälleen. He kertoivat Chenille, että hän oli evankelioinut yli tuhat kertaa, keskimäärin neljästä viiteen kertaan kuukaudessa. Sen vuoksi hänet pidätettiin toissa vuonna kuusi kertaa.

Chenin perhettä on uhkailtu. Viranomaiset menivät kouluun, jossa Chenin miniä on töissä ja uhkailivat häntä. Uhkailut ulottuivat Chenin lapsenlapseenkin: hänen opiskelu- ja työmahdollisuuksiaan uhattiin rajoittaa. Chenin vastaus oli yksinkertainen: hän sanoi, että hän ei luopuisi Jumalan hänelle antamasta tehtävästä, vaan jatkaisi evankeliumia vankilassakin.

Koska perheen uhkailu ei ole tuottanut tulosta, viranomaiset ovat siirtyneet toisiin uskoviin. Heitä on petkuttamalla yritetty saada puhumaan Cheniä vastaan.

Yksi kristitty pariskunta on jo syyttänyt Cheniä ja sanonut hänelle, että hän on ”Juudas”. Poliisit olivat sanoneet heille, että Chen oli usuttanut poliisit heidän kotiinsa pidättämään heidät. Chen puolestaan sanoo, että hän ei ole koskaan käynyt pariskunnan kotona, eikä hän tiedä, missä he asuvat.

Chen pidätyskeskuksen ulkopuolella jälleen yhden pidätyksensä jälkeen. Kuva: ChinaAid

Toiselle kristitylle poliisit olivat väittäneet, että Chen olisi kertonut poliiseille, että hän ei ole järjestänyt evankeliointitapahtumia, vaan että niiden järjestäjä on tämä toinen kristitty.

Chen päätti julkaista omalla sosiaalisen median tilillään vastineen. ”Lupaan juhlallisesti Jumalan edessä, että en koskaan petä ketään tuntemaani uskovaa, enkä todista heitä vastaan paholaisen kätyreiden edessä. Rukoile, että Jumala antaisi perheille voimaa ja viisautta Herrassa niin, että paha ei saisi huijattua heitä.” Yksi uskovista tajusi Chenin tekstin luettuaan tulleensa huijatuksi ja pyysi Cheniltä anteeksi.

Chen neuvoo muita kristittyjä, miten vastata poliiseille. ”Voimme oppia rukoilemaan ja jäljittelemään Herraa sanomatta sanaakaan. Toiseksi voimme oppia Paavalilta julistamaan evankeliumia rohkeasti. Mitä tahansa poliisit kysyvät, me vastaamme vain: Tiedän vain, että Jeesus on Herra, joka kuoli ja nousi kuolleista meidän syntiemme tähden, jotta jokaisella, joka uskoo Häneen, olisi ikuinen elämä. Ja pyydämme heitä nauhoittamaan sen. Sillä tavalla viranomaiset kuulevat evankeliumin.”

Chen kirjoitti myös, että jos Jumala lähettää hänet tällä kertaa kertomaan evankeliumia vankilassa, sekin on hyvä. Chenin mielestä vankila on paras paikka julistaa evankeliumia – löysihän hän itsekin siellä Jeesuksen.

Lähde: ChinaAid

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print