Your Cart

Intia – Maallikkopastori Raamatun omistamisesta syytettynä

Bajarang Rawat joutuu vastaamaan perusteettomiin syytöksiin vilpillisestä käännyttämisestä. Kuva: Morning Star News

Köyhä ja koulua käymätön, mutta Jumalan väkevästi käyttämä intialainen pastori ei säästynyt vangitsemiselta edes tuomarin nuhdeltua hänet pidättäneitä poliiseja, joilla oli tarjota ainoana todisteenaan pastorilta takavarikoitu Raamattu.

”Minun voimani on heikoissa väkevä”

Pastori Bajarang Rawat on 47-vuotias entinen hindu. Hän asui vaimonsa ja 3 ja 10-vuotiaiden tytärtensä kanssa häthätää kyhätyssä muovikattoisessa vajassa junaraiteiden risteämiskohdassa Lucknowissa, Uttar Pradeshin osavaltiossa. Elantonsa hän hankki myymällä kodin edustalla olleessa myyntikojussaan junamatkaajille pientä purtavaa ja muita tarvikkeita.

Rawat ei tavoitellut pastorin asemaa, mutta Jumala otti hänet käyttöönsä ja seurakunta syntyi kuin itsestään. Kouluun hän ei ollut koskaan päässyt, joten hänen lukutaitonsa on heikko, mutta Rawat on saanut nähdä, että kun Jumala kutsuu työhönsä, Hän myös varustaa siihen.

Paikallinen kristitty Anand Masih kertoo: ”Jumalan voitelu oli hänen yllään niin vahvana, että hän alkoi osata lukea Raamattua ja pitää vahvoja ja voimallisia saarnoja.”

Parantavien rukousten synnyttämä seurakunta

”Erään kerran joku tuli luoksemme sunnuntaina ja huomasi perheeni rukoilevan”, pastori Rawat kertoi. ”Hän liittyi seuraamme, ja niin ihmisiä alkoi tulla aina sunnuntaisin tietäen, että he löytäisivät meidät rukoilemasta ja heidänkin puolestaan rukoiltaisiin.”

Ihmisiä alkoi saapua yhä enemmän, heidän puolestaan rukoiltiin ja he parantuivat, ja niin seurakunta kasvoi. Pastori myös tarjoutui rukoilemaan myyntikojulleen saapuvien asiakkaisen puolesta, jotka kertoivat ongelmistaan ja sairauksistaan.

”Yli 300 ihmistä on pyytänyt minua rukoilemaan puolestaan, ja Jumala on ollut niin armollinen, että heistä joka ikinen koki parantumisen”, pastori sanoi.

Kuluneiden neljän vuoden aikana noin 50–60 uskovaa tapasi saapua sunnuntaisin ulkosalle, pastorin kodin viereen, rukoilemaan ja kuulemaan Jumalan Sanaa.

Poliisit olivat jatkuvasti tarkkailleet pastori Rawatin toimia, mutta he olivat aina olleet kohteliaita pastorille ja seurakuntalaisille. Toisinaan he kysyivät, mitä seurakunta teki. ”Me rukoilemme Jeesusta Kristusta”, he sanoivat. ”Se sopii hyvin”, poliisit vastasivat.

Yllättävä, perusteeton pidätys

Pastori Rawatin vaimo ja lapset kärsivät nälkää pastorin pidätyksen aikana. Kuva: Morning Star News

Sunnuntaina 16. heinäkuuta seurakunta oli jälleen koolla, kun paikalle saapui yhtäkkiä kuusi tai seitsemän poliisia, noin 12 äärihindua ja muutama toimittaja kameroineen ja mikrofoneineen.

Toimittajat kysyivät seurakuntalaisilta kysymyksiä heidän uskostaan, miksi he olivat kokoontuneet, ja oliko heille annettu jotain kääntymistä vastaan.

”Ihmiset astuivat rohkeasti kameroiden eteen ja kertoivat ihmeellisiä todistuksia perheensä ja itsensä kokemista sairauksista paranemisista, eivätkä he suostuneet kieltämään uskoaan”, pastori sanoi lisäten, että hän on köyhä mies, jolla ei itselläänkään ole kunnollista kotia eikä työtä, joten ainoa mitä hän voi kenellekään antaa, on rukoilla heidän puolestaan.

Pastoria pidättämään saapuneet poliisit, tiedotusvälineiden edustajat ja äärihindut eivät löytäneet ainuttakaan todistajaa kertomaan minkäänlaisesta petollisesta käännyttämisestä.

Pastori Rawat kuitenkin pidätettiin, ja hän pysyi vangittuna 23 päivää, elokuun seitsemänteen päivään saakka. Sillä välin hänen vaimonsa ja tyttärensä näkivät nälkää.

Pidätystä seuraavana päivänä pastori kuljetettiin oikeuteen, jossa tuomari kysyi, miksi hänet oli pidätetty. Poliisit kertoivat takavarikoineensa pastorilta Raamatun.

”Tuomari nuhteli poliiseja ja sanoi heille, että Raamatun omistaminen ei ollut rikos, hänellä itselläänkin oli Raamattu kotonaan”, pastori Rawat kertoo. ”Poliisit seisoivat hiljaa, mutta senkin keskustelun jälkeen minut lähetettiin vankilaan.”

Pastori Rawat kertoo poliisin sanoneen hänelle: ”Sinä teet jaloa työtä yhteisön hyväksi. Näen, kuinka ihmiset kertovat ihmeparantumisistaan, mutta viranomaisten taholta tulee paljon painostusta.”

Pastoria syytetään nyt vilpillisestä käännyttämisestä. Uttar Pradeshissa on voimassa tämän kieltävä laki.

Vapaaksi, mutta oikeudenkäynti odottaa

Vaikutusvaltaisemmat pastorit saivat tietää Rawatin ainutlaatuisesta työstä ja ahdingosta, ja hakivat hänelle vapautta takuita vastaan.

Pastori Rawatin vaimo Shashi kertoo, että hänestä tuli koditon miehensä pidätyksen jälkeen. ”Meitä vastustavat pakottivat minut lähtemään kodistani lasteni kanssa – he rikkoivat myös myyntikojumme”, Shashi kertoo.

Lopulta Shashi löysi huoneen itselleen ja tyttärilleen. Pastori Rawat sanoi vaimonsa antaneen kaikki heidän vähäiset säästönsä asianajajalle takuiden maksamista varten, ”joten hänellä ei ollut rahaa ruokaan”, ennen kuin johtavat pastorit löysivät hänet.

Kuuden pastorin joukko auttoi pastori Rawatin perhettä ja he muuttivat salaiseen paikkaan.

Seurakuntalaiset saivat kuitenkin tietää, missä he ovat, ja he jatkavat pastorin luona vierailua. ”Perheitä saapuu edelleen rukoilemaan ja kuulemaan Jumalan Sanaa, mutta he tulevat kaikki yksitellen, ei yhdessä”, pastori kertoo.

Poliisit eivät ole antaneet takaisin Raamattua ja takavarikoituja laulukirjoja. Yksi seurakuntalainen kysyi, miten hän voisi nyt saarnata, ja miten he laulaisivat. ”Jumalan Sana täyttää sydämeni, ja Hänen laulunsa ovat huulillani – vaikka he ovat vieneet Raamattuni, voin silti julistaa”, pastori Rawat vastasi.

Rukoile hänen tulevan oikeudenkäyntinsä puolesta!

Lähde: Morning Star News

”Etulinjan evankelistat Kashmirissa”- Radio Patmos

Toiminnanjohtaja Hannu Lahtinen vieraili Kashmirissa, missä Marttyyrien Ääni tukee etulinjan evankelistojen koulutusta. Tässä ohjelmassa kerrotaan, minkälaisista taustoista opiskelijat tulevat ja minkälaisen kutsun Jumala on heille antanut. Ohjelman voi jälkeenpäin kuunnella

”Arvokasta työtä levottomassa Kašmirissa”- Radio Dei

Hannu Lahtinen vieraili Kašmirissa, Intian pohjoisosissa, joka on hyvin levotonta aluetta. Siellä toimii Marttyyrien Äänen tukema turvakoti ja kristityiksi kääntyneitä koulutetaan evankelistakurssilla. Tässä Hannu Lahtisen tekemässä haastattelussa veli Ranbir kertoo

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print