Your Cart

VOM Siskot – Vainottuja leskiä auttamassa Nigeriassa

Jaakobin kirjeessä sanotaan: ”Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan.” Tämä on myös Marttyyrien Äänen työn yksi kulmakivistä. Haluamme auttaa vainon tähden kärsiviä leskiä ja orpoja. Tällaista avustustyötä on tehty esimerkiksi Nigeriassa, joka on yksi maailman vaarallisimmista maista kristityille.

Terroristien hyökkäykset ovat aiheuttaneet valtavasti inhimillistä kärsimystä ja lukuisat naiset ovat jääneet leskiksi. Kristityt on ajettu pois kotikylistään ja kymmeniätuhansia on päätynyt pakolaisleireille. Kristittyjä on surmattu, osa on vammautunut ja traumatisoituneita on paljon.

Miten auttaa kärsineitä leskiä?

Marttyyrien Ääni pohti yhteistyökumppaninsa kanssa yhdessä, miten auttaa leskiksi jääneitä kristittyjä sisaria pakolaisleireillä. Päätettiin ostaa peltopalsta, jonne maataloustöihin tottuneet naiset voivat tulla työskentelemään.

Aamuisin heidät kuljetetaan peltopalstalle, jonne on istutettu perunoita, okraa, kurpitsaa, pinaattia, papuja, tomaattia, kurkkuja ja jamssia, kaikki nämä ovat tärkeitä viljelykasveja Nigeriassa.

Naiset työskentelevät mielellään pellolla, sillä sitä he tekivät aikaisemminkin, ennen kuin terroristit hyökkäsivät heidän kotikyliinsä ja tuhosivat heidän kotinsa ja viljelyksensä. Mennyttä ei saa enää takaisin, on pakko katsoa tulevaisuuteen, vaikka sydämessä on yhä kipua. Arjen työ voi auttaa naisia toipumaan.

Lidian sydän eheytyy

Lidia on kotoisin Barkin Ladista, Plateaun osavaltiosta. Lidia ja hänen miehensä elättivät itsensä viljelemällä maissia ja papuja. Heillä oli kolme lasta. Eräänä yönä kylään hyökkäsi fulanimilitantteja. Lidia kertoo, että ensin hän kuuli laukauksia, jotka lähestyivät lähestymistään. Sitten fulanit alkoivat tappaa miehiä, jotka yrittivät suojella perheitään, ja he tappoivat myös lapsia.

Fulanit tappoivat sinä yönä monia ihmisiä ja polttivat talot ja piharakennukset, aivan kaiken. Lidian aviomies kuoli laukauksiin monen muun miehen lailla. Hän kertoo että kaikki tapahtunut on ollut hänelle hyvin traumaattinen kokemus. Lapset olivat vielä pieniä, ja yhtäkkiä hänen oli selviydyttävä yksin kun mies oli tapettu raa’alla tavalla.

Kaikkien traagisten ja traumaattisten tapahtumien jälkeen Lidia sanoo, että hän antaa anteeksi miehensä murhaajille, sillä niin Raamattu kehottaa. Hän kertoo kuitenkin, että ennen hän ajatteli toisin. Hän oli oppinut solvaamaan kaikkia näkemiään fulani- ja hausa-heimoihin kuuluvia.

Nykyään hän ei enää käyttäydy niin, sillä Jeesus Kristus on saanut hänet unohtamaan sellaiset tavat ja hän opettaa lapsiaankin tietoisesti toisenlaiseen käytökseen. Hän haluaa toimia oikein Herran Jeesuksen takia.

Lidia puhuu väkevästi myös meidän jokaisen suomalaisen sydämelle. Moni meistäkin saattaa kamppailla anteeksiantamuksen kanssa, koska jokainen on kokenut elämänsä aikana vääryyttä. Lidian esimerkki kannustaa myös meitä.

KUUNTELE:

Nigerian leskistä tehty haastattelu Radio Deistä tiistaina 17.10. klo 20 tai ohjelma-arkistostamme: marttyyrienaani.fi/vom-siskot-ohjelmat

KATSO:

 TV7-kanavalta pe 20.10. klo 21.15 Marttyyrien Äänen ohjelma Nigerian vainotut lesket saavat avun”

TULE MUKAAN:

Rukoilemaan lokakuun VOM Siskot -aiheen puolesta Vartti vainotuille LIVE-rukoushetkeen Facebookiin tai YouTubeen tiistaina 17.10. klo 18 alkaen.

Tervetuloa kaikki siskot Marttyyrien Äänen omaan VOM Siskot -ryhmään Facebookissa.

Lataa pdf tästä.

Pelkoa ja surua Nigeriassa

Nigerian Kadunan osavaltiossa Justina ja hänen kaksivuotias poikansa surevat fulani-militanttien surmaamaa rakastaan. Helmikuisena aamuna Justinan aviomies, Nehemia, ja yksi hänen ystävistään kipusivat moottoripyörän selkään ja ajoivat läheiseen kylään kertomatta Justinalle,

Lue lisää »

Nigerian kristityt: ”Rukoilkaa puolestamme!”

Keski- ja Pohjois-Nigeriassa asuvat kristityt ovat jatkuvasti verisen ja hellittämättömän väkivallan uhreja. Nykyisin hyökkääjät ovat useimmiten fulani-militantteja. Uutisia hyökkäyksistä kristittyjen kyliin saapuu viikoittain ja vaino tuntuu vain kiihtyvän. Kristityt kärsivät,

Lue lisää »

”Arkielämää jatkuvan vaaran keskellä”- Radio Patmos

Marttyyrien Äänen yhteistyökumppani Alex vieraili Keski-Nigeriassa kylissä, joihin fulanimuslimit ovat tehneet tuhoisia iskuja. Tässä ohjelmassa hän haastattelee Gashishin alueen kristityn kylän johtajaa, joka kertoo, minkälaista tällä vaarallisella seudulla on elää.

”Evankelistat terroristien ydinalueilla” – TV7

Rohkeat etulinjan evankelistat kulkevat Nigerian vaikeimmilla alueilla ja julistavat evankeliumia. Useita terroristeja ja islamilaisia johtajia on tullut uskoon. Uskoontulleiden elämässä tapahtuu kokonaisvaltainen muutos – vainoajasta Jeesuksen seuraajaksi.

”Vainottuja leskiä auttamassa Nigeriassa”- Radio Dei

Nigeria on yksi maailman vaarallisimmista maista kristityille, erityisesti maan pohjoisosa. Terroristiryhmittymien hyökkäykset ovat aiheuttaneet valtavasti inhimillistä kärsimystä ja lukuisat naiset ovat jääneet leskiksi. Tässä ohjelmassa kuullaan leskien todistuksien ohella myös

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print