Your Cart

Afganistan – Imperiumien hautausmaalle elämää viemässä

11.10.2024

Kristittyjen vaino Afganistanissa on julmaa
Marttyyrien Ääni tukee vainottuja afgaanikristittyjä sekä Afganistanissa että Pakistanissa.

Miten viedä evankeliumia yhdelle maailman epävieraanvaraisimmista alueista – maahan, jota nyt hallitsee militantti islamistinen ryhmä? Yksi vastaus tähän kysymykseen on radio.

Afganistania on kuvailtu ”imperiumien hautausmaaksi”, sillä monet ulkomaiset sotajoukot ovat vuosisatojen mittaan epäonnistuneet tämän vuoristoisen sisämaavaltion valloituksessa. Nyt maata johtaa jälleen Taleban.

Pienen ja äärimmäisen vainotun afgaanikristittyjen joukon elämä oli riittävän vaikeaa jo ennen Talebanin valtaannousua kesällä 2021, mutta tilanne on sittemmin entisestään pahentunut.

Afganistaniin evankeliumin työtä tekevä ”Abraham” kertoo: ”Talebania ennen oli vaikeaa, mutta silloin hallinto antoi ihmisille mahdollisuuden. Jotkut pystyivät kertomaan uskostaan. Siitä ei puhuta uutisissa, mutta noin 10 000 uskovaa onnistui vaihtamaan uskontonsa virallisesti kristinuskoon. Talebanin valtaannousun myötä heidän oli paettava Afganistanista, sillä heidän tietonsa olivat viranomaisten kirjoissa.”

Jotkut paenneista tekevät nyt työtä Abrahamin kanssa. ”Yksi pariskunta liittyi tiimiini. Taleban oli saanut tietää heidän uskostaan, ja he tulivat pidättämään perheenisää. Hän ei ollut tuolloin kotona, mutta hän näki heidän autonsa lähestyvän. He soittivat hänelle ja sanoivat: ’Haluamme kuulla sinusta lisää.’ Heidän sanoessaan tämän mies näki heidän istuvan autossaan, jonka perässä seurasi poliisiautoja. Hän ei mennyt kotiinsa, vaan tarpoi yli vuoren ja pakeni maasta. Myöhemmin me autoimme myös hänen vaimonsa ja lapsensa pois Afganistanista.”

Paras väylä tavoittaa afgaaneja evankeliumilla

Abrahamin järjestö valmistaa kristillisiä radio-ohjelmia. ”Tämä on paras väylä evankeliumin levittämiseksi”, Abraham sanoo, ”erityisesti syrjäseuduilla, sillä siellä ihmiset saavat radion kautta tietonsa. Heillä ei ole televisioita eikä älypuhelimia. Radio on heille yksi parhaista tiedonsaannin välineistä.”

Työ on laajentunut, ja yhdistys on julkaissut useita verkkosivustoja heille, joilla on pääsy internettiin: yhdeltä sivulta löytyvät radio-ohjelmat, toiselta Raamattu. Yhdellä sivustolla on kristillisiä elokuvia ja lyhyempiä videoita, ja vielä yhdeltä voi ladata kristillisiä kirjoja ilmaiseksi.

Radio-ohjelmien jälkeen saapuvat yhteydenotot ovat lisääntyneet, erityisesti Talebanin valtaantulon jälkeen. ”Rajoituksia on niin paljon. Ihmisillä on valtavasti vaikeuksia, ja he etsivät toivoa”, Abraham selittää. Vuoden 2021 jälkeen radio-ohjelmat ovat johtaneet noin 500 yhteydenottoon kuukaudessa. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Abrahamin ryhmä sai yli 5700 yhteydenottoa uskosta kiinnostuneilta.

Afgaaniuskovat vainottuina ja vaarassa

Kristuksen seuraajaksi lähteminen Afganistanissa merkitsee kaiken vaarantamista. ”He elävät siellä muuttunutta elämää, mutta eivät voi kertoa uskostaan. He yrittävät löytää kaltaisiaan. Ulkoisesti heidän on edelleen näytettävä muslimeilta, vaikka heidän sydämessään asuu Kristus. Jotkut ovat sanoneet minulle: ’Kun me kuolemme, ruumiimme menevät muslimien hautausmaalle, mutta henkemme menee Jeesuksen luokse.’”

Abrahamin radio-ohjelmat ovat sekä evankelioivia että uskovia opetuslapseuttavia. Ryhmä on valmiina yhteydenottoihin. ’Toisinaan ihmisiä pelottaa soittaa meille, sillä he epäilevät, että heitä kuunnellaan ja tarkkaillaan. Puheluja tulee siitä huolimatta.’”

Kirjassaan ”Kidutettu Kristuksen tähden” Richard Wurmbrand kirjoitti eräästä suurimmasta haasteesta suljettujen maiden evankelioinnissa: iloon henkilön johdattamisesta Kristukselle sekoittuu aina huoli siitä, että maksettavaksi saattaa tulla korkea hinta. Abraham tietää hyvin tämän tunteen.

”Se on kuin vertauskuva siitä, miten joku helmen löytäessään on valmis myymään kaiken saadakseen sen. Elämä, joka meillä on Jeesuksessa – vaikka myisimme kaiken – on paljon arvokkaampi. Niin minä sen näen. Kristittyinä meidän on seurattava alkuseurakunnan esimerkkiä. Jos vain pelaamme varman päälle, emme voi viedä evankeliumia maailmalle. Meidän on otettava riski, ja samoin uusien uskovienkin on otettava riski. Mutta jos arvostat evankeliumia, teet sen.”

Abraham on itsekin ollut vuosia sitten jonkin aikaa vangittuna, valheellisesti ystävänsä tappamisesta syytettynä. Uhkausten vuoksi hänen on myös täytynyt muuttaa.

Tällä hetkellä Abrahamin suurimpana tarpeena on löytää lisää työntekijöitä tiimiinsä. ”Rukoilkaa lisää työntekijöitä”, hän pyytää.

Kaikista haasteista huolimatta työ rohkaisee Abrahamia, erityisesti joka kerta, kun joku hänen tiimiläisensä puhuu ohjelmia kuunnelleen kanssa, olipa hän sitten uskosta vasta kiinnostunut tai jo uskova. ”Ihmiset ovat yrittäneet kaikkea Afganistanissa”, hän lisää. ”Mikään ei ole ikinä toiminut. Vain evankeliumi voi tuoda muutoksen, se on ainoa ratkaisu. Ja kun näen ja kuulen ihmisten ottavan Jeesuksen vastaan, se tuo minulle sekä rohkeutta että kannustusta jatkaa.”

Lähde: Release International

Kartta-sivustollamme voit tutustua vainotuista afgaaniuskovista kertoviin artikkeleihin ja ohjelmiin. Pääset sinne tästä.

Marttyyrien Äänen työ vainottujen afgaaniuskovien hyväksi

Talebanin valtaannousun jälkeen Marttyyrien Ääni ryhtyi avustamaan afgaaniuskovia. Pakenemaan pyrkiviä autettiin pakomatkassa, maahan jääviä piiloutumisessa ja päivittäisen elämän tarpeissaan, maasta pois päässeitä erityisesti Pakistanissa tarjoamalla heille käytännön apua ja rohkaisua.

Pakistanissa avustamme kuutta perhettä, joihin kuuluu yhteensä 31 henkilöä. Maksamme heidän ruokansa, vuokransa, muut päivittäistarpeet kuten vaatteet, ja lapsille annettavan kotiopetuksen. Lisäksi maksamme heidän asiakirjojensa, kuten passien, saamisesta kuntoon. Heidän miehensä on surmattu uskonsa tähden ja joiltakin heistä on siepattu tyttäriä. Pakistanissakaan he eivät ole turvassa, ja etsimme parhaillaan ratkaisua heidän tilanteeseensa.

Avustamme myös Afganistanissa yhä olevia uskovia. Eräs yhteyshenkilömme vierailee säännöllisesti heidän luonaan viemässä käytännön apua ja rohkaisemassa heitä.

Lahjoitusviite ”Hätäapu” 871 446

Afganistan – Abdullah päätti jäädä

Afgaanikulttuurissa naapureista puhutaan henkilöinä, jotka ”jakavat meidän varjomme”. Alun perin sillä lienee tarkoitettu ihmisiä, jotka istuvat saman puun varjossa. Joten, kun afgaani muuttaa, hänen sanotaan ”vaihtavan varjoaan”. Talebanin vallattua Afganistanin uudelleen viime vuoden elokuussa afgaaniuskovan, Abdullahin, on pitänyt ”vaihtaa varjoaan” kolmesti. Abdullahin johti uskoon kristitty sukulainen, jonka usko ja islamin

Lue lisää »

Juuri nyt! Järkyttäviä asioita kokeneet afgaaninaiset hädässä

Pakistanilainen yhteistyökumppanimme on juuri lähettänyt meille tietoja järkyttäviä asioita kokeneista uskovista afgaaninaisista, jotka hän löysi avustusmatkallaan. Pakistanin puolelle oli paennut 35 uskovaa afgaaninaista lapsineen. Naiset ovat äskettäin uskoon tulleita, mutta uskolla on ollut heille jo käsittämättömän korkea hinta. Taleban surmasi raa’asti heidän miehensä heidän silmiensä edessä. Näitä naisia on raiskattu

Lue lisää »

”Afgaanikristittyjä auttamassa” – Radio Patmos

Tässä ohjelmassa Sari Palomäki haastattelee Brasilian Marttyyrien Äänen työntekijöitä Brunoa ja Maiaa, jotka palvelevat afgaanipakolaisten auttamishankkeessa. Ohjelma on uusinta. Ohjelma löytyy myös ohjelma-arkistosta.

”Afgaanikristityt vainon ytimessä” – TV7

Afganistanissa elokuussa 2021 tapahtunut vallanvaihdos toi maan johtoon ankaraa sharia-lakia noudattavan sunnalaisen ääriliikkeen Talibanin. Vieläkö maassa on kristittyjä ja jos on niin miten afgaanikristityt selviävät ääriolosuhteissa? Aiheesta keskustelemassa Hannu Lahtinen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print