Your Cart

Rukouspyyntö Intiasta: Seurakuntaan ja uskovan kotiin hyökätty

17.7.2024

Intian yhteistyökumppanimme Ranbir pyytää rukoilemaan pastori Rajeshin ja sisar Dikshan puolesta, jotka sunnuntaina 14. heinäkuuta joutuivat väkivaltaisten hyökkäysten kohteiksi Dehradunissa.

Dehradun on Uttarakhandin suurin kaupunki, ja osavaltion talvipääkaupunki. Se sijaitsee Himalajan ja Shivaklik-kukkuloiden välissä 960 metrin korkeudessa.

Pohjois-Intian Uttarakhandin osavaltiossa sijaitsevassa Dehradunissa seurakuntaa johtavan pastori Rajeshin seurakuntaan oli äskettäin liittynyt hinduismista kristinuskoon kääntynyt nuori nainen. Hän kävi seurakunnassa joka sunnuntai, ja siitä hänen vanhempansa saivat tietää hänen uudesta uskostaan. Vanhemmat kielsivät häntä enää menemästä seurakuntaan ja vaativat häntä kieltämään uskonsa, mutta nuori nainen oli uskossaan vahva ja päättäväisesti halusi jatkaa vaellustaan Kristuksen seuraajana. Syvästi uskonnollinen hinduperhe raivostui, ja ajoi hänet pois kotoa. Nainen kertoi pastori Rajeshille, mitä oli tapahtunut, ja pastori tarjosi hänelle suojan omasta kodistaan. Tämäkään ei naisen vanhemmille sopinut.

Naisen vanhemmat olivat vihaisina pastoriin yhteydessä ja painostivat naapuruston boikotoimaan pastoria ja hänen perhettään. Pastori ei silti kieltänyt apuaan nuorelta naiselta, vaan jatkoi hänen tukemistaan. Pastori opetti ja rohkaisi häntä ja tarjosi hänelle turvallisen paikan, missä jatkaa kasvuaan uudessa uskossa.

Viime sunnuntaina, kun seurakunta oli koolla, naisen vanhemmat ja äärihindut hyökkäsivät paikalle. He tuhosivat kannettavan tietokoneen ja muita esineitä ja hakkasivat pastoria ja uskovia ankarasti.

Poliisit tulivat rauhoittelemaan tilannetta, mutta asettuivat hyökkääjien puolelle huolimatta pastorille aiheutuneista vammoista.

Pastori on joutunut piiloutumaan. Yhteistyökumppanimme Ranbir sanoo: “On kurjaa nähdä pastorin ja nuoren uskovan sekä seurakunnan tilanne. Olen jatkuvasti yhteydessä heihin ja autan parhaani mukaan. Pastori on erittäin hyvä ystäväni.”

Samana päivänä, niin ikään Dehradunissa, noin 25 äärihindua hyökkäs sisar Dikshan kodissa koolla olleiden uskovien kimppuun.

Sisar Diksha sanoo, että paikalla oli tuolloin hänen perheensä, joitakin sukulaisia ja muutamia ystäviä, kun äärihindut hyökkäsivät ja ryhtyivät hakkaamaan heitä.

Äärihindut väittivät hänen pakottavan ihmisiä kristinuskoon ja ryhtyivät tuhoamaan taloa. Uskovat pelastautuivat lukitsemalla itsensä toiseen huoneeseen.

He ovat nyt joutuneet ainakin väliaikaisesti muuttamaan turvallisempaan paikkaan. Poliiseilla on tiedossa hyökkääjien nimet, mutta he eivät tee mitään syyllisiä rangaistakseen.

Ranbir on myös sisar Dikshan ja hänen perheensä tukena ja auttaa heitäkin.

Ranbir on esittänyt rukouspyyntöjä:

  1. Voimia ja rohkeutta: Että pastori Rajesh ja sisar Diksha sekä muut uskovat saisivat kokea horjumatonta rohkeutta uskossaan vastustusta ja haasteita kohdatessaan.
  2. Varjelusta: Rukoile heidän turvallisuutensa puolesta, ja että Jumalan varjelus ympäröisi heidät ja heidän perheensä.
  3. Toipumista ja lohdutusta: Rukoile heidän fyysisten ja henkisten haavojensa parantumista, ja että rauha täyttäisi heidän sydämensä.
  4. Tukea ja rohkaisua: Rukoile, että he saisivat kipeästi tarvitsemaansa tukea ja saisivat rohkaisua hengelliselle matkalleen.
  5. Muutosta sydämiin: Että heitä vastustavien sydämet pehmenisivät ja he tulisivat ymmärtämään Kristuksen rakkauden.
  6. Kunnostaminen: Rukoushuone ja koti irtaimistoineen tuhottiin, joten kaiken korjaaminen ja menetysten korvaaminen on suuri tarve.

Marttyyrien Äänen työ Intiassa

Marttyyrien Äänen työ Intiassa tapahtuu kahden evankelistan kautta. He molemmat ovat entisiä hinduja, jotka nyt tavoittavat erityisesti muslimeja. Toinen heistä työskentelee Intian ainoassa muslimienemmistöisessä osavaltiossa, epävakaassa ja rauhattomassa Kashmirissa, toinen toisella puolen Intian pohjoisosaa.

Kashmirissa työtä tekevä Ranbir evankelioi tiimeineen muslimeja ja opettaa uskoon tulleita salaisissa kotiseurakuntien tapaamisissa. Marttyyrien Ääni on hankkinut heidän käyttöönsä turvakodin, jonne voivat paeta he, joita heidän perheensä, suku tai naapurusto alkaa vainota uskonratkaisun jälkeen.

Lisäksi:

  • Puolen vuoden raamattukurssi etulinjan evankelistojen varustamiseen
  • Turvakodissa asuneille tukea pienyrityksen perustamiseen
  • Kristillisen lastenkodin tuki
    • Lahjoitusviite etulinjan evankelistoille 870 78
    • Turvakodit 870 52
    • Suurin tarve 871 022

VOM Siskot – Korkeakastisen hinduperheen tytär kohtasi Jeesuksen

Shiva-jumala on hyvin tärkeä hindutytöille. Kun he palvovat Shivaa, he uskovat saavansa hyvän aviomiehen. Intialainen Shasi palvoi myös Shiva-jumalaa. Kun Shasi oli 22-vuotias, hänen elämänsä muuttui kuitenkin totaalisesti. Hän kuuli silloin ensimmäisen kerran Jeesuksesta Kristuksesta. Kuultuaan evankeliumin, Jumala kosketti Shasia syvälle sydämeen ja ravisteli sitä. Hän joutui syvään synnintuntoon. Kuinka

Lue lisää »

Uutisia etulinjan työstä Intian Kashmirissa

Intian Kashmirissa tuemme etulinjan evankelista Ranbiriä. Hän on syntyjään hindu, mutta Jeesuksen kohdattuaan hän sai sydämelleen lähteä tavoittamaan ennen niin vihaamiaan muslimeja. Kashmir on muslimienemmistöinen osavaltio, joten tuleva työkenttä oli aivan Ranbirin oven takana. Etulinjan evankelistan työnsä lisäksi Ranbir huolehtii myös ylläpitämämme turvakodin toiminnasta, josta islamista kristinuskoon kääntyneet saavat tarvitessaan

Lue lisää »

”Etulinjan evankelistat Kashmirissa” – Radio Patmos

Toiminnanjohtaja Hannu Lahtinen vieraili Kashmirissa, missä Marttyyrien Ääni tukee etulinjan evankelistojen koulutusta. Tässä ohjelmassa kerrotaan, minkälaisista taustoista opiskelijat tulevat ja minkälaisen kutsun Jumala on heille antanut. Ohjelma on uusinta. Ohjelma

”Etulinjan työ etenee Kashmirissa” – Radio Patmos

Tässä Hannu Lahtisen tekemässä haastattelussa veli Ranbir kertoo, miten etulinjan työ on edennyt Intian pohjoisosassa, Kashmirissa. Kuulemme terveisiä turvakodista, etulinjan kurssilta ja pienyrittäjyyshankkeista. Ohjelman voi jälkeenpäin kuunnella ohjelma-arkistosta.

”Uskoontulon kova hinta Kashmirissa” – Radio Patmos

Kashmir on levotonta aluetta Pohjois-Intiassa, jossa seurakuntia tai kirkkoja ei liiemmälti ole. Silti ihmisiä kääntyy Jeesuksen puoleen, mutta uskoontulon hinta on kova. Tässä Sari Palomäen tekemässä haastattelussa toiminnanjohtaja Hannu Lahtinen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print