Your Cart

Eritrea – Kutsuttu vangiksi

5.8.2024

Kuinka selviydyt 20 vuotta kammottavissa vankilaolosuhteissa, missä kidutus ja nälkä on tavanomaista? Siihen kysymykseen pystyy vastaamaan tri Berhane Asmelash, joka johtaa eritrealaisia uskovia auttavaa Release Eritrean -järjestöä, mitä Suomen Marttyyrien Äänikin tukee.

Eritrean seurakunta kasvaa – niin vankilassa kuin sen ulkopuolella. Kuva: Mulugeta Wolde/Unsplash

Itsekin 80-luvulla vankilassa ollut Asmelash kertoo: ”Kun kristitty tajuaa, että Jumala on kutsunut hänet vangiksi, hänen asenteensa muuttuu täysin, ja hän kestää.”

”Jos ymmärrät, että Jumala on vienyt sinut siihen paikkaan tarkoitusta varten, sinusta tulee vahva ja jopa iloinen. Myös ulkomaailmassa olevaa puolisoa auttaa ajatella, että Jumala on kutsunut heidän rakkaansa sinne, muutoin he voivat masentua pahoin.”

”Ei se siitä huolimatta ole helppoa. He kaipaavat perhettä ja ystäviään kovasti. He, jotka ovat olleet 20 vuotta vankilassa, eivät ole nähneet lastensa kasvavan, eikä sitä aikaa saa koskaan takaisin. Se on todella tuskallista.”

Sen päälle tulevat heidän kärsimänsä fyysiset puutteet. Vankeja on voitu pitää eristyksissä maanalaisissa selleissä. Huonon ja vähäisen ruoan aiheuttamat sairaudet ja puutostilat ovat yleisiä. Tri Asmelash sanoo, että kristittyjä ei enää pidetä laivauskonteissa ja kidutuskin on enimmäkseen loppunut. Lähinnä siksi, että monet ovat kuolleet, ja vaikka viranomaiset yrittävät pitää kuolemat salassa, tieto niistä on päässyt leviämään.

”Yhdessäolo on auttanut”

Aluksi viranomaiset telkesivät kristityt samoihin selleihin muiden vankien kanssa, mutta sitten he tajusivat, että yhä useampia tulee uskoon. Niinpä kristittyjä pidetään nyt omissa tiloissaan, jotta he eivät voi evankelioida.

”Mutta se taas on tarjonnut heille yhteyden toisiin uskoviin, mitä he ovat kaivanneetkin. Heillä on hengellistä vahvuutta ja he haluavat selvitä.”

”Niinpä seurakunta on kasvanut vankilassa. Kun uskosta osattomat näkevät heidän sisällään olevan rauhan, heillä herää kysymys: miten nämä ihmiset voivat olla onnellisia vankilassa, ja jopa laulaa? Heitä tulee uskoon, ja vapauduttuaan heistä itsestään tulee evankelistoja!”

Asmelash kertoo: ”Samaan aikaan seurakunta vankilan ulkopuolella on kasvanut, kun uskovat ovat nähneet, että on mahdollista selviytyä vankilassa ja että heidän uskonveljensä ja -sisarensa ovat niin vahvoja uskossaan, että he ovat valmiit maksamaan siitä hinnan. Se rohkaisee ’vapaata’ seurakuntaa kertomaan evankeliumia seurauksia pelkäämättä. Heistä on tullut vahvempia, sillä he ovat nähneet uskovia, jotka ovat uskossaan hyvin vakavissaan.

”Sen vuoksi ei-ortodoksinen seurakunta on kasvanut dramaattisesti sen jälkeen, kun se julistettiin vuonna 2002 laittomaksi. Lähtiessäni Eritreasta vuonna 1999 evankelisia oli vain 1 prosentti kansasta, mutta nyt heitä on kaikkialla, jokaisessa kylässä. Uskovia saattaa olla sata kertaa enemmän, kuin lähtiessäni.”

Hän lisää: ”Yritys hävittää kristinusko on itse asiassa lisännyt sitä. Kun meillä oli uskonnonvapaus, harvat kävivät kirkossa, mutta nyt, kun rukoushuoneet on suljettu, Hyvä Sanoma on levinnyt vankiloihin ja armeijan pariin, missä sitä on vaikeampi hallita.”

”Viranomaiset yrittävät ortodoksikirkon avulla taistella evankelisia vastaan, sillä viranomaiset eivät siihen yksin pysty, mutta monista papeista on itsestäänkin tullut evankelisia.”

Tällä hetkellä 400 kristittyä on vangittuna Eritreassa, mutta koska ketään ei milloinkaan syytetä virallisesti, tarkkaa määrää on vaikea arvioida. Viime vuonna useita vapautettiin, mutta sitten toisia pidätettiin. Tämän vuoden alusta noin 80 uskovaa on pidätetty, heidän joukossaan kolme perhettä, jotka jäivät kiinni kokoonnuttuaan yhteen ylistämään maaliskuussa, ja yli 30 pidätettiin Keski- ja Länsi-Eritreassa huhtikuussa.

”Teidän rukouksenne pitivät minut elossa”

Heidän joukossaan, jotka ovat olleet vangittuina 20 vuotta, ovat Kiflu Gebremeskel, Futsum Gebrenegus, Million Gebreselasie, Tekleab Menghisteab, Haile Naizghy ja pastori G. Gebregiorsis.

Maaliskuussa 2025 Kidane Weldou liittyy 20-vuotta vangittujen joukkoon. Mussie Ezaz, joka pidätettiin vuonna 2007 on myös yksi pitkään vankilassa ollut uskova.

Tri Asmelash pyytää rukoilemaan vankien puolesta. ”Yksi heistä kirjoitti minulle sanoen: ’Teidän rukouksenne pitivät minut elossa.’”

Lähde: Release International

Marttyyrien Äänen työ Eritreassa

Marttyyrien Ääni tukee eritrealaisia uskonsa tähden vangittuja, vankilassa olleita ja heidän perheitään. Tuella hankitaan ruokaa vangeille ja heidän perheilleen, järjestetään vapautuneille sielunhoitoa ja tarvittaessa autetaan eteenpäin, pois maasta.

  • Lahjoitusviite: Marttyyrien perheet 871 336

Lue lisää Eritrean uskovien tilanteesta karttasivumme Eritrea-osiosta.

Eritrea – Yli 80 nuorta kristittyä vapautettu vankilasta

Eritrea – Yli 80 nuorta kristittyä vapautettu vankilasta 29.12.2023 Eritreassa on vapautettu yli kahdeksankymmentä nuorta kristittyä, jotka kuuluvat Mahalian-ylistysryhmään. Suurin osa heistä on hieman yli 20-vuotiaita. Yli sata tällaista nuorta pidätettiin pääkaupungissa Asmarassa tämän vuoden huhtikuussa, kun he olivat nauhoittamassa ylistysvideota. Heidät vietiin Mai Serwan vankilaan. Pidätyksen jälkeen vanginvartijat painostivat

Lue lisää »

”Eritrean vainotut sydämellä ja rukouksissa” – Radio Dei

Tässä ohjelmassa toiminnanjohtaja Hannu Lahtinen haastattelee pitkän linjan lähetystyöntekijöitä Mirjami Yleniusta ja Matti Villikkaa. He ovat tehneet laajaa ja vaikuttavaa työtä muun muassa Eritreassa, jota kutsutaan Afrikan Pohjois-Koreaksi. Marttyyrien Äänen

”Yoditin perheen pako Eritreasta”- Radio Dei

Punaisenmeren rannalla sijaitsevassa Eritreassa vallitsee totalitaristinen hallinto, joka pyrkii kontrolloimaan ihmisten jokaista elämänaluetta. Jotkut ovat verranneet Eritreaa Pohjois-Korean ”erakkovaltakuntaan”, sillä se on maailman salaperäisimpiä ja eristäytyneimpiä maita. Kristityt kärsivät äärimmäisestä

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print