Your Cart

Algerian pastorit lain ja laittomuuden välitilassa

15.7.2024

Algerian uskovat maksavat kovaa hintaa viime vuosina tapahtuneesta seurakuntien nopeasta kasvusta.

Poliisit lukitsemassa rukoushuoneen ovea uskovien kuvatessa tilannetta taustalla.

Britannian Marttyyrien Äänelle, Release Internationalille, äskettäin antamassaan haastattelussa kokenut algerialainen seurakunnanjohtaja pyysi rukoilemaan 53 algerialaisen kristityn puolesta. Lähes jokainen heistä on pastoreita. Heidät on pidätetty ja heitä vastaan on nostettu syytteet viimeisen viiden vuoden aikana pelkästään uskonsa harjoittamisesta. Viisi heistä on ollut kuukausia pidätettyinä, mutta suurin osa odottaa tuomioistaan tehtyjen valitusten käsittelyä korkeimmassa oikeudessa. Tuomiot ovat tyypillisesti 2–5 vuotta vankeutta.

Pastori on kiitollinen siitä, että kukaan ei tällä hetkellä ole vankilassa, mutta hän kertoi avoimesti, mikä vaikutus pitkillä ja pitkittyvillä, toisinaan oudon arvaamattomilla oikeuskäsittelyillä on heihin itseensä ja heidän perheilleen. Stressaava epätietoisuudessa eläminen aiheuttaa esimerkiksi korkeaa verenpainetta, diabetesta, psyykkisiä traumoja ja uupumusta.

Pohjois-Afrikassa sijaitsevalla Algerialla on läheiset suhteet Ranskaan ja Euroopan unionin valtioihin. Ehkä siksi se haluaa välttää huonoa mainetta ja sen vuoksi viranomaiset yrittävät hillitä kristittyjä uhkailemalla heitä pitkillä vankeustuomioilla, kuitenkaan vangitsematta heitä.

Asialliselta näyttävän oikeusprosessin julkisivun takana käytävä loppumaton odotus korkeimman oikeuden käsittelyyn pääsystä onnistuu heikosti kätkemään sen tosiasian, että Algerian kristittyjä pidätetään, heitä vastaan käydään oikeudenkäyntejä, heitä tuomitaan vankeuteen ja heitä sakotetaan perustuslakiin kirjattujen oikeuksien vastaisesti.

Rukoushuoneita suljetaan. Algerian protestanttisen liikkeen (EPA) 44 seurakunnasta 43 on suljettu vuoden 2018 jälkeen ”luvattomasta uskonnon harjoittamisesta”, vaikka EPA on virallisesti rekisteröity vuonna 1994.

Äskettäin voimaan tulleet lait, jotka ovat ristiriidassa perustuslain kanssa, kieltävät Algerian kristittyjä kertomasta uskostaan muslimeille. Algerian 44-miljoonaisesta kansasta noin 98 prosenttia on sunnimuslimeja.

Perustuslain mukaan kristityillä on oikeus harjoittaa uskoaan, mutta siitä kertominen on laitonta. He ovat laillisesti rekisteröidyn seurakunnan jäseniä, mutta seurakunnat on suljettu. Monet seurakuntien johtajat ovat rikoksesta tuomittuja, ja heidän yllään roikkuu uhka vankilaan joutumisesta, mutta silti he ovat yhä vapaina.

Vaikka kahdesta viiteen vuoteen annetut tuomiot ovat suhteellisen lyhyitä, tuomio ei koskaan tule päätökseen, jos ei sen kärsimistä aloita. Niinpä uhka vankilaan joutumisesta on jatkuva ja elämä painostavassa epätietoisuudessa elämistä.

Tämä on suoraa seurausta Algeriassa koetusta valtavasta seurakuntien kasvusta yhden sukupolven aikana. Kristittyjä oli joitakin kymmeniä 80-luvun puolivälissä, nyt heitä on kymmeniä tuhansia.

Pastori pyytää rukoilemaan kerran niin voimaa pursunneen – lähes kokonaan muslimitaustaisista uskovista koostuvan – ja yhä hyvin nuoren seurakunnan puolesta, joka on pakotettu maan alle.

Pastori on toiveikas, vaikka jatkuvat haasteet kuormittavat häntä. ”Ajattelen Jumalan siunanneen tätä maata. Vaikka ajat ovat nyt erittäin vaikeat tiedän, että tämä vahvistaa seurakuntaa. Kuten kaikkialla muuallakin, myös Algeriassa seurakunta käy läpi rauhan ja vastustuksen aikoja. Se on seurakunnan kohtalo, kaikki tietävät sen. Tänään Jumala pyytää meitä vain olemaan vahvoja, pysymään uskollisina, tietäen että tämä vaino menee ohi. Jumalalla on hyviä suunnitelmia maallemme, erityisesti seurakunnalleen täällä.”

Rukoilethan edelleen Algerian vainottujen kristittyjen puolesta, etenkin heidän puolestaan, joiden terveys on kärsinyt koettelemuksissa. Rukoile rohkeutta, viisautta ja pitkämielisyyttä, ja että he kaikki säilyttävät toivonsa Jumalassa.

Lähde: Release International

Sosiaalinen media ylittää esteitä Pohjois-Afrikassa

Sosiaalinen media ylittää esteitä Pohjois-Afrikassa 13.5.2024 Pohjois-Afrikka on laaja alue, johon kuuluvat Marokko, Länsi-Sahara, Algeria, Tunisia, Libya, Egypti ja Sudan. Nämä kaikki ovat muslimienemmistöisiä maita, missä evankeliumin eteneminen on haasteellista, ja missä kristittyjen määrän kasvaminen koetaan uhkana. Nykytekniikka on kuitenkin avannut uusia mahdollisuuksia, ja Suomen Marttyyrien Ääni on mukana varustamassa

Lue lisää »
Nainen seisoo selin kameraan kädet kohotettuina

Vuosi alkoi vainojen merkeissä Pohjois-Afrikassa

Vuosi alkoi vainojen merkeissä Pohjois-Afrikassa 2.2.2024 Pohjois-Afrikassa on viime kuukausina nähty kristittyjen vainon aalto. Alueen kristittyjen vainoon vaikuttavat poliittiset, uskonnolliset ja sosiaaliset tekijät. Mauritania: 15 kristityn pidätys ja vapautus Mauritania on islamilainen valtio, ja vaikka perustuslaki ei kiellä kristinuskon harjoittamista, lainsäädännössä islamin hylkäämisestä tai herjaamisesta on määrätty kuolemantuomio. Evankeliointi tai

Lue lisää »

Algerian uskovat: ahdistettu, mutta kasvava joukko

Algerian uskovat: ahdistettu, mutta kasvava joukko 29.1.2024 Algerialaisten uskovien joukko kasvaa. Uskovat evankelioivat läheisiään, mutta siinä on vaaransa. Algerian hallinto on kieltänyt rekisteröimättömät ei-islamilaiset uskonnolliset kokoontumispaikat osana pyrkimystään estää kristinuskon kasvu. Rekisteröinnistä vastaava komitea ei kuitenkaan ole myöntänyt yhtään lupaa kristityille, se ei ole edes kokoontunut. ”Viranomaiset ajattelevat, että kaikki

Lue lisää »
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print