Vainoajasta työtoveriksi evankeliumin työhön
13.9.2024
Varhaisesta 8 vuoden iästä lähtien Ayyub oli halunnut tuntea Allahin syvemmin. Hän syntyi Kashmirissa, muslimienemmistöisessä osavaltiossa Pohjois-Intiassa, mutta hänen perheensä harjoitti suufilaisuutta, islamilaista mystiikkaa korostavaa suuntausta.
”Halusin tuntea Allahin, sillä suufilaisuus keskittyy Allahin tuntemiseen”, nyt 40-vuotias Ayyub sanoo.
Ayyub opiskeli arabiaa, Koraanin kieltä, ymmärtääkseen sitä paremmin, ja pian hänestä tuli suosittu islamin opettaja ja oppinut.
Ayyub jatkoi opiskelua ja opetti oppimaansa. Näin hän tutustui Farooqiin. Farooq oli kasvanut erittäin uskonnollisessa sunni-islamilaisessa perheessä. Ayyubin tavoin hänestäkin tuli islamin oppinut ja opettaja.
”Suurimman osan ajastani vietin moskeijassa”, nyt 32-vuotias Farooq sanoo. ”Rukoilin viidesti päivässä. Sen jälkeen olivat vuorossa saarnat. Seuranani olivat alueen arvostetuimmat islamin oppineet.”
Ayyub oikeaa tietä etsimässä
Ayyubin ja Farooqin välille muodostui vahva ystävyys, mutta sitä koeteltiin, kun heidän polkunsa islamin tiellä erkaantuivat. Farooq pysyi sunni-islamissa, mutta Ayyub kääntyi salafismin puoleen. Se on sunni-islamilainen suuntaus, jonka innoituksesta ovat syntyneet tämän hetken väkivaltaisimmat islamistiryhmät. Farooq piti Ayyubin suuntausta liian äärimmäisenä ja lakkasi hakemasta häneltä oppia.
Ennen pitkää Ayyub alkoi epäillä salafismiakin. Eräänä päivänä kaupungilla kävellessään hän näki tien pientareella vihreän kirjan. Se oli Uusi testamentti. Hänelle oli opetettu, että Raamattu on vääristelty, mutta hän otti kirjan ja alkoi lukea sitä.
”Se oli kiinnostavaa, sillä en löytänyt Muhammedia Raamatusta, puhuttiin vain Jeesuksesta”, Ayyub sanoi. ”Koraanissa kerrotaan Jeesuksen sanoneen, että hänen jälkeensä tulee Muhammed-niminen toinen profeetta. Mutta Uudessa testamentissa ei mainittu Muhammedia lainkaan.”
Todettuaan, että Koraanin väite oli valheellinen, Ayyub hylkäsi islamin ja ryhtyi ateistiksi. Vuosien ajan hän katseli videoita, joilla ateistit väittelivät uskonnollisten ihmisten, myös kristittyjen, kanssa. Lopulta hän menetti kiinnostuksensa ateismia kohtaan ja tunsi jälleen vetoa Jumalan puoleen. ”Onko Jumala todella olemassa”, hän pohti.
”Rukoilin Jumalaa. ’Jumala, jos todella olet olemassa, ilmesty minulle, sillä sieluni on rauhaton.’”
Eräänä yönä vuonna 2012 Ayyub näki unta löytämästään Uudesta testamentista. ”Jumala osoitti minulle unessa, että minun pitäisi lukea se uudelleen”, hän sanoi. ”Aloin lukea sitä ja se muutti minut. Pyhä Henki kosketti minua. Tapahtui monia asioita ja Jumala osoitti minulle, että Jeesus on todellinen.”
Ystävästä vainoajaksi
Farooq suuttui kuullessaan Ayyubin jättäneen islamin lopullisesti. Hänen silmissään kristityksi kääntyminen oli salafismiakin pahempi. ”Kuultuani hänen kääntyneen kristinuskoon yllytin ihmisiä häntä vastaan”, Farooq sanoi.
Pian muslimit alkoivat haastaa Ayyubin uskoa julkisesti ja hakkasivat hänet. Pahoinpitelyt jatkuivat noin vuoden. ”Se todella sattui toisinaan”, Ayyub sanoi, ”mutta Jumalan Sana rohkaisi minua.” Farooq puolestaan uskoi pahoinpitelyjen miellyttävän Allahia.
Seuraavat puolitoista vuotta Ayyub oli uskossaan yksin. Hän luki Raamattuaan, rukoili ja katseli verkossa kristillisiä videoita. Sitten hän tapasi pastorin, joka opetti häntä ja johdatti hänet seurakunnan pariin, kastaen hänet lopulta vuonna 2013.
Kasteen jälkeen Ayyub teki päätöksen: ”Lupasin Jumalalle, että ryhtyisin täysipäiväiseksi evankelistaksi.”
Uusi yhteys
Vuonna 2014 Ayyub rakastui ja meni naimisiin. Hänen vaimostaan tuli kristitty kolme vuotta myöhemmin.
Samoihin aikoihin islam alkoi epäilyttää Farooqia. Hän tajusi, että muslimeilla, joiden kanssa hän oli tekemisissä, oli häneen huono vaikutus.
”Pääasiallinen syyni olla tekemisissä heidän kanssaan oli, että halusin olla hyvä ihminen”, hän sanoi. ”Mutta kävi päinvastoin. Ymmärsin, että olin oppinut valehtelemaan ja kantamaan kaunaa, puhumaan pahaa toisista.”
Lopulta hän hylkäsi islamin ja ryhtyi ateistiksi, kuten Ayyubkin oli tehnyt.
Eräänä päivänä vuonna 2020 Farooq kohtasi kadulla Ayyubin. Hän kertoi Ayyubille masentuneensa islamin hylättyään. Ayyub neuvoi häntä seuraamaan uutta polkua nyt seuraamansa tuhoisan polun sijaan. Aivan kuten Kashmirista Jammuun matkustaminen edellyttää tietyn reitin valitsemista, hän selitti, samaa edellyttää Jumalaan uskominenkin.
”Et löydä häntä Koraanista”, Ayyub sanoi Farooqille. ”Löydät hänet Raamatusta.” Sitten hän antoi Farooqille Raamatun, jonka hän vei kotiinsa ja luki antaumuksella
”Luin koko Raamatun”, Farooq sanoi, ”ja etsimäni Jumala – minua rakastava Jumala – löytyi evankeliumeista. Käännekohta oli, kun luin Johanneksen evankeliumin kohdasta 3:16, että Jumala rakasti maailmaa niin paljon, että antoi ainokaisen poikansa.”
Farooqista tuli jälleen Ayyubin oppilas.
Evankeliumin työssä
”Farooqissa on nähtävissä muutos”, Ayyub sanoi. ”Aiemmin hän oli hyvin vihainen.”
Farooq näkee niin ikään Ayyubissa muutoksen. Hän kertoo, että kun Ayyub opetti häntä muslimina, hän keskittyi islamin sääntöihin: mitä tehdä ja milloin rukoilla. Nyt hän keskittyy rakkauteen, myötätuntoon ja jumalasuhteeseen.
Ayyub ja Farooq jakavat ääniraamattuja pastoreille Kashmirissa. Usein hän ja Farooq jättävät Raamattuja julkisille paikoille, niin että muslimit voivat löytää ne – samoin kuin Ayyub löysi Uuden testamentin vuosia sitten.
Ayyub pyytää rukoilemaan evankeliointityönsä puolesta. Hän sanoo nähneensä, että kashmirilaisten parissa on kasvava kiinnostus Raamattua kohtaan. Hän rohkaisee heitä lukemaan sitä itse avoimin mielin. ”Monet, jotka ovat täysin Raamattua vastaan eivätkä ole kristittyjä, lukevat sitä nykyisin”, hän sanoi.
Ayyubin vanhemmat ovat pysyneet suufilaisuudessa, mutta hyväksyneet hänen kääntymisensä kristinuskoon. Äskettäin hänen veljensä tuli uskoon. Tästä huolimatta Ayyub ennakoi kokevansa vainoa, sillä evankeliumi on yhä uhka islamin vallalle Kashmirissa.
Farooqin fundamentalistinen sunniperhe ei vielä tiedä hänen uskostaan, mutta hän on valmis kertomaan siitä pian. ”He voivat ajaa minut pois tai tehdä minut perinnöttömäksi”, hän sanoi. ”He voivat jopa hakata minut. Aiemmat ystäväni voivat jopa tappaa minut. Vaara on olemassa, mutta pelkoa ei ole.”
Marttyyrien Äänen työ Intiassa
Marttyyrien Äänen työ Intiassa tapahtuu kahden evankelistan kautta. He molemmat ovat entisiä hinduja, jotka nyt tavoittavat erityisesti muslimeja. Toinen heistä työskentelee Intian ainoassa muslimienemmistöisessä osavaltiossa, epävakaassa ja rauhattomassa Kashmirissa, toinen toisella puolen Intian pohjoisosaa.
Kashmirissa työtä tekevä Ranbir evankelioi tiimeineen muslimeja ja opettaa uskoon tulleita salaisissa kotiseurakuntien tapaamisissa. Marttyyrien Ääni on hankkinut heidän käyttöönsä turvakodin, jonne voivat paeta he, joita heidän perheensä, suku tai naapurusto alkaa vainota uskonratkaisun jälkeen.
Lisäksi:
- Puolen vuoden raamattukurssi etulinjan evankelistojen varustamiseen
- Turvakodissa asuneille tukea pienyrityksen perustamiseen
- Kristillisen lastenkodin tuki
- Lahjoitusviite etulinjan evankelistoille 870 78
- Turvakodit 870 52
- Suurin tarve 871 022
VOM Siskot – Kashmirin pienyrityshankkeet auttavat perhekuntia
Marttyyrien Ääni tekee monipuolista työtä Intian pohjoisosissa. Pienyrityshankkeen kautta uskonsa tähden vainoa kohdanneet naiset koulutetaan perinteiseen käsityöammattiin, joka on hyvin arvostettua Kashmirissa.
Taistelu Kashmirin puolesta
Kashmirilainen Ahmed kannatti kapinallisia, kunnes kaiken kuoleman ja tuhon näkeminen muutti hänen suhtautumisensa. Konflikti ei kuitenkaan jättänyt häntä rauhaan, vaan Intian sotilaat pidättivät hänet. Vapaaksi päästyään hän pakeni, ajautui huonoille teille ja sairastui. Pastorin rukoiltua hänen puolestaan hän otti Jeesuksen vastaan, ja siitä lähtien hän on taistellut toisenlaista taistelua Kashmirin puolesta – hän haluaa nähdä Kashmirissa muutoksen, minkä vain Jeesus voi tuoda. Työ on kantanut hedelmää, mutta ilmaiseksi se ei ole tullut: hän on saanut tappouhkauksia ja hänet on pahoinpidelty useita kertoja.
VOM Siskot – Korkeakastisen hinduperheen tytär kohtasi Jeesuksen
Shiva-jumala on hyvin tärkeä hindutytöille. Kun he palvovat Shivaa, he uskovat saavansa hyvän aviomiehen. Intialainen Shasi palvoi myös Shiva-jumalaa. Kun Shasi oli 22-vuotias, hänen elämänsä muuttui kuitenkin totaalisesti. Hän kuuli silloin ensimmäisen kerran Jeesuksesta Kristuksesta. Kuultuaan evankeliumin, Jumala kosketti Shasia syvälle sydämeen ja ravisteli sitä. Hän joutui syvään synnintuntoon. Kuinka
”Evankeliumi tavoitti veli Anzukin Himalajan vuoristossa” – Radio Patmos
Veli Anzuk kuuluu Himalajan vuoristokansaan. Hän oli aiemmin buddhalainen, mutta merkillisen johdatuksen kautta hän tutustui kristittyyn mieheen. Se oli käänteentekevä asia hänen elämässään ja johti suureen ihmeeseen hänen perheensä elämässä.
”Kääntyminen kristityksi johti tuhopolttoon” – Radio Patmos
Kun Veli Aiyub kääntyi kristityksi, koko perhe joutui sen jälkeen vakavan vainon kohteeksi. Toiminnanjohtaja Hannu Lahtinen tapasi hänet Intian Kashmirissa ja sai kuulla mitä perheelle on tapahtunut. Ohjelman on toimittanut
”Vainoojasta työtoveriksi evankeliumin työhön” – Radio Patmos
Ayyub ja Farooq olivat ystäviä, ja heille molemmille islam oli heidän sydämensä uskonto. Mutta sitten Ayyub sai käsiinsä Uuden testamentin, joka muutti hänen elämänsä suunnan. Miten kävi sen jälkeen heidän