Kiinan viranomaiset keksivät jatkuvasti uusia keinoja sodassaan kristinuskoa vastaan, vanhoja unohtamatta. Viimeisimpinä vastatoimina käyttöön on otettu taloudellinen ja perhesuhteiden kautta tapahtuva kiristys sekä henkilöiden pakottaminen tai värvääminen tarkkailemaan toisiaan.
Usko maksaa
Kiinassa Jumalaan uskominen maksaa, kirjaimellisesti.
Henanin Yanjinin maakunnassa asuvalla ”Wu Fengyingillä” on synnynnäinen sydänvika, jonka vuoksi hän ei kykene työhön. Hän elää valtiolta saamallaan minimitoimeentulotuella. Eräänä päivänä kylän naistenkomitean johtaja kertoi hänelle, että hänet oli kuvattu osallistumasta jumalanpalvelukseen.
Johtaja varoitti, että jos hän jatkaa Jumalaan uskomista, hänen toimeentulotukensa perutaan. ”Tämä on kaupungin määräys. Valtio vastustaa uskoa nykyisin hyvin jyrkästi”, johtaja kertoi. Toistuvien uhkausten seurauksena Wu Fengying lakkasi käymästä seurakunnassa ja lukee nyt Raamattua salaa yksin kotonaan.
Samassa maakunnassa asuva ”Zhao Shun” asuu yli 90-vuotiaan äitinsä kanssa. Kylän puoluesihteeri odotti, että Zhao ei ollut kotona ja tuli sillä välin repimään oveen kiinnitetyt uskonnolliset julisteet alas. Viikkoa myöhemmin hän uhkasi Zhaoa, että jos kotoa löytyisi uskonnollisia symboleja, heidän toimeentulotukensa peruttaisiin.
Zhao vastasi perustuslain takaavan uskonnonvapauden, johon puoluesihteeri totesi, että vain hölmöt uskovat siihen lupaukseen.
Vuokraisännät, jätetyöntekijät vakoojiksi
Viranomaiset ovat värvänneet ruohonjuuritason järjestöjä, kyläviranomaisia, kiinteistönhallintayrityksiä ja jopa puhtaanapitotyöntekijöitä toimimaan ”avustajinaan” taistelussa uskontoa vastaan.
Kyseessä on uuteen käyttöön otettu ”Fengqiao-kokemus”, Maon aikakaudelta oleva keino, jossa kansalaisia käytetään toistensa tarkkailemiseen ja ”luokkavihollisten” ojentamiseen. Periaatteena on, että ”kymmenen ihmistä yhdessä ojentaa yhden ihmisen, jolloin konflikteja ei siirretä korkeammille viranomaisille ja yhteiskunta uudistuu sisältä päin.”
Herra Zhao on töissä kiinteistönhallintayrityksessä, joka hallinnoi yli 60 rakennusta. Hänen toimistossaan on kolme työntekijää, joiden tehtävänä on sulkea kotiseurakuntia ja karkottaa uskovia. ”Tiedän, että nämä, jotka uskovat Jumalaan, eivät ole pahoja ihmisiä, mutta jos tapaamisista ilmoitetaan poliisille, yhtiötämme rangaistaan”, herra Zhao kertoo.
Hebein provinssissa puhtaanapitotyöntekijänä työskentelevä henkilö kertoo, että paikallinen poliisi on määrännyt heidät kantamaan mukanaan radiopuhelimia. Heidän on tarkkailtava rakennuksia ja raportoitava radiopuhelimella välittömästi poliisille ihmisistä, jotka uskovat Jumalaan.
Veli veljeä vastaan
Viranomaisten keinoista tuskallisin on kääntää perheenjäsenet ja sukulaiset toisiaan vastaan siten, että yhden perheenjäsenen rikoksesta rangaistaan koko perhettä. Tämä keino juontaa juurensa jo Shang-dynastian aikaan, 1766-1066 eKr.
Wang Qicheng on rekisteröidyn Kolme-Itse -kirkon pappi Weinanin kaupungissa Shaanxin provinssissa. Hänen poikansa on kahdesti hakenut armeijaan, mutta molemmilla kerroilla hänet on hylätty siksi, että hänen vanhempansa uskovat Jumalaan. Myös hänen veljenpoikansa hakemus on hylätty samasta syystä.
Xu Aiguo Tai’anin kaupungista Shandongista kertoo, että hänen poikansa olisi sopivan ikäinen armeijaan ja hän on menestynyt erinomaisesti yliopisto-opinnoissaan. Kahden vuoden ajan hänet on kuitenkin hylätty, koska Xun nuorempi veli uskoo Jeesukseen.
”Aiemmin perheemme oli hyvin sopuisa, mutta tämän asian vuoksi poikani on katkaissut välinsä veljeeni”, Xu Aiguo kertoo. ”Veljeni on hyvin ahdistunut tämän asian vuoksi.”
Kiinan kristityt tarvitsevat rukouksiamme!
Lähde: Bitter Winter